Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένα βιβλίο για την Αθήνα το... χταπόδι!

Από τις εκδόσεις University Studio Press κυκλοφόρησε το μικρό δοκίμιο του Μακεδόνος δημοσιογράφου Νικολάου Ι. Μέρτζου, Προέδρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, με τον χαρακτηριστικό τίτλο "Αθήνα: Το χταπόδι". Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ένα από τα κρισιμότερα μείζονα εθνικά ζητήματα αποτελεί η παρά φύσιν γιγάντωση της ελληνικής πρωτεύουσας και η εξάπλωση του ενιαίου πλέον πολεοδομικού συγκροτήματός της σε ολόκληρο το Λεκανοπέδιο Αττικής.
Η Αθήνα συγκεντρώνει το 41% του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδος, το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα, όλα τα κέντρα διαμορφώσεως πολιτικής και κοινής γνώμης, ιλιγγιώδεις ρυθμούς περαιτέρω αύξησης πληθυσμού, την υψηλότερη εγκληματικότητα, την μεγαλύτερη καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, τις χειρότερες συνθήκες ζωής για τα εκατομμύρια κατοίκους της, εκτός από τους προνομιούχους, και το μεγαλύτερο άνοιγμα της κοινωνικής ψαλίδας.
Υπ’ αυτούς τους όρους η πρωτεύουσα της χώρας ανέτρεψε την στρατηγική ισορροπία της Ελλάδος, αντλεί κολοσσιαίους οικονομικούς πόρους του ελληνισμού για να βελτιωθεί αλλά κάθε δέσμη δημοσίων έργων γιγαντώνει αντί να εξαλείφει το υπαρξιακό της πρόβλημα και απογυμνώνει την Περιφερειακή Ελλάδα. Συνεπώς, το κατεστημένο αθηναιοκεντρικό Σύστημα Ισχύος βλάπτει σοβαρά τόσο την Αθήνα, με εξαίρεση το πλέγμα εκμετάλλευσης, όσο και την συνολική υπόσταση της χώρας.
Τα παρατιθέμενα επίσημα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά.
1ον. Στις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης ο πληθυσμός τους αντιπροσωπεύει το εξής ποσοστό σε σχέση με το σύνολο των κατοίκων της χώρας τους:
Βερολίνο 4%, Ρώμη 5%, Άμστερνταμ 6%, Μαδρίτη 7%, Βρυξέλλες 10%, Ελσίνκι 10%, Λονδίνο 12%, Παρίσι 15%, Στοκχόλμη 16%, Λισαβόνα 20%, Λουξεμβούργο 21%, Κοπεγχάγη 23%, Βιέννη 24% και Δουβλίνο 28%.
2ον. Σύμφωνα με την τελευταία γενική απογραφή, με εξαίρεση την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά, οι πρωτεύουσες των 49 Νομών της χώρας παρουσίαζαν τον εξής πληθυσμό το 2001:
*κάτω των 10.000 κατοίκων οι εννέα,
*μεταξύ 10-15.000 κατοίκων οι δεκαπέντε,
*μεταξύ 25-40.000 κατοίκων οι δέκα,
*μεταξύ 40-50.000 κατοίκων οι επτά,
*μεταξύ 50-60.000 κατοίκων οι τέσσερις,
*μόνον μία (Βόλος) πλησίαζε τις 80.000,
*δύο συγκέντρωναν ανά 115.000 κατοίκους (Ηράκλειο και Λάρισα),
*μόνον μία (Πάτρα) πλησίαζε τους 160.000 κατοίκους.
Αντίθετα, στην Αττική τρεις Δήμοι είχαν πληθυσμό άνω των 57.000 κατοίκων, τρεις άνω των 60.000, τέσσερις άνω των 70.000, ένας 80.000, ένας 114.233 και ένας 137.288 (πάντα με εξαίρεση τους Δήμους Αθηναίων και Πειραιώς).
3ον. Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, που συνορεύει με την Αλβανία και τα Σκόπια, συγκέντρωνε το 2001 λιγότερους από 350.000. Η Θράκη, που συνορεύει με την Τουρκία και τη Βουλγαρία, είχε 361.571. Η Περιφέρεια Ηπείρου, που έχει εκτεταμένα σύνορα με την Αλβανία, 353.000. Οι Νομοί Λέσβου, Σάμου και Χίου στο Βόρειο Αιγαίο, που καθημερινά απειλεί η Τουρκία, άθροιζαν 204.758 κατοίκους.
4ον. Μεταξύ 1991-2001 ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδος αυξήθηκε κατά 6,7%, χάρις στους ξένους μετανάστες αποκλειστικά. Αντίθετα, ο πληθυσμός αυξήθηκε με χαμηλότερο ποσοστό σε ένδεκα ακριτικούς Νομούς ως εξής: Λέσβου 3,1%, Σάμου 3,8%, Χίου 0,4%, Έβρου 3,7%, Θεσπρωτίας 3,2%, Καστοριάς 0,72%, Φλωρίνης 3%, Πέλλας 4,1% και Σερρών 4,3%.
Ιλιγγιώδης αύξηση πληθυσμού, όμως, στο Λεκανοπέδιο: Νομός Ανατολικής Αττικής αύξηση 37% και Νομός Δυτικής Αττικής αύξηση 20,7%.
Σ’ αυτούς τους δύο Νομούς του Λεκανοπεδίου η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των κατοίκων κατά την δεκαετία 1991-2001 και η αντίστοιχη ποσοστιαία αύξηση των νέων κατοικιών κατά την πενταετία 1997-2002 παρουσιάζει την εξής αύξηση:
Ασπρόπυργος: αύξηση πληθυσμού 76,5%, αύξηση νέων κατοικιών 294,6%
Ανω Λιόσια: αύξηση πληθυσμού 23,5%, αύξηση νέων κατοικιών 106,1%
Αμαρούσιο: αύξηση πληθυσμού 8,4%, αύξηση νέων κατοικιών 31,8%
Αχαρνές: αύξηση πληθυσμού 22,8%, αύξηση νέων κατοικιών 220,2%
Βριλήσσια: αύξηση πληθυσμού 54,4%, αύξηση νέων κατοικιών 1.333%
Γέρακας: αύξηση πληθυσμού 63,7%, αύξηση νέων κατοικιών 156,1%
Ζεφύρι: μείωση πληθυσμού -1,4%, αύξηση νέων κατοικιών 82,1%
Μάνδρα: αύξηση πληθυσμού 12,8%, αύξηση νέων κατοικιών 58,1%
Παιανία: αύξηση πληθυσμού 33,8%, αύξηση νέων κατοικιών 175%
Παλλήνη: αύξηση πληθυσμού 52,9%, αύξηση νέων κατοικιών 137%.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανατολίτικοι ήχοι στο Μύλο από την Dilek Koc–VIDEO

Η Dilek Koç και το συγκρότημά της μας ταξίδεψαν στα μουσικά αρώματα της Ανατολής, στους ρυθμούς των Βαλκανίων, στα σοκάκια της Κωνσταντινούπολης, στα Καφέ Αμάν της Σμύρνης, στα λιμάνια της Mαύρης Θάλασσας. Παρουσίασαν, στις >>>

Φώτα, κάμερα, πάμε!

Τα φώτα χαμήλωσ αν και το ταξίδι στο χωροχρόνο της 7ης τέχνης ξεκίνησε. Η αυλαία του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης άνοιξε την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008 , στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον κι η φλόγα του φεστιβάλ άναψε από τον... αναπτήρα του προέδρου του, Γ. Χωραφά! Τρεις οθόνες και ένα εντυπωσιακό βίντεο δημιούργησαν την ψευδαίσθηση του ταξιδιού μετατρέποντας την αίθουσα σε τρένο και κάνοντας τους θεατές συνταξιδιώτες χωρίς αποσκευές σε ένα ονειρικό ταξίδι, που διέσχισε την ιστορία του κινηματογράφου. Οι πρώτες εικόνες των αδερ φών Λυμιέρ, σκηνές, πρόσωπα, ατάκες και μουσικές κλασικών φιλμ μεγάλων δημιουργών συνέθεσαν μοναδικά το «travelling» της κινηματογραφικής περιπέτειας, που αυτές τις μέρες έχει την τιμητική της στη Θεσσαλονίκη. Πλάνα στο χρώμα της σέπιας, στο χρώμα των αναμνήσεων, σύνθεση προσώπων και εικόνων σε ένα εμπνευσμένο κινηματογραφικό κολάζ, ένα «travelling» που έφθασε μέχρι τ’ αστέρια λίγο πριν καταλήξει στην πλατεία Αριστοτέλους και το Ολύμπιον. Την

Ευριδίκη - Κοργιαλάς στο NYLB

Η Ευρυδίκη και ο Δημήτρης Κοργιαλάς έρχονται να αναστατώσουν για άλλη μια φορά την Θεσσαλονικη, την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009 και να ξεσηκώσουν το κοινό τους με τρόπο που μόνο εκείνοι ξέρουν στο NEW YORK LIVE BAR(Αχελώου 10, περιοχή FIX)! Ο Δημήτρης και η Ευρυδίκη πατάνε Γκάζι και σταματούν στο new york live bar παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα – έκπληξη με τα τραγούδια από όλη τους τη δισκογραφία αλλά και πολλές διασκευές από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο! Δυνατές ερμηνείες, dance electro μουσική, μπαλάντες, διασκευές – έκπληξη και πολλά νέα τραγούδια που έρχονται από όλα τα σημεία του ορίζοντα της μουσικής και τα κατευθύνει μια μουσική πυξίδα.