Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ασπρόμαυρες φωτογραφίες που θυμίζουν ζωγραφικούς πίνακες στο Βυζαντινό Μουσείο

Η Ιερά Μονή Ιβήρων
φωτογραφημένη από τον
Tomasz Moscicki  
Με μια τεχνική της φωτογραφίας η οποία ξεκίνησε να χρησιμοποιείται το 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα επιλέγει να μας παρουσιάσει το μεγαλύτερο μέρος των εικόνων του από το Άγιο Όρος ο Πολωνός φωτογράφος Τόμας Μοζίνσκι. Πρόκειται για την τεχνική του διχρωμικού κόμμεος, η οποία προσδίδει μια εικαστική διάσταση στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του, που παραπέμπουν σε
ζωγραφικό πίνακα.
Τις φωτογραφίες του μπορούμε να δούμε στην έκθεση που θα φιλοξενηθεί από 1 Νοεμβρίου ως 30 Δεκεμβρίου 2010, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Λεωφ. Στρατού 2, τηλ. 2313306400), με θέμα "Άγιο Όρος. Ένας τόπος κατάληξης".
Στην έκθεση ο θεατής έχει την ευκαιρία να δει φωτογραφίες από τα έξι ταξίδια του δημιουργού στο Άγιο Όρος (2001-2003, 2007-2009), με τους ανοιχτούς χώρους, τις μοναδικές θέες, ουρανούς και θάλασσες να κυριαρχούν στα θέματά του. Η ιδιαιτερότητα του έργου του έγκειται στον τρόπο που ο ίδιος αντιλαμβάνεται την ιερότητα του τόπου, καθώς στήνει το φακό του με θρησκευτική αισθαντικότητα μπροστά σε τοιχογραφίες, εικόνες, εικονοστάσια, προσκυνητάρια, νάρθηκες και τρούλους. Δεν είναι τυχαίο ότι, όπως λέει και ο ίδιος, δεν παύει να επιστρέφει στον τόπο που φωτογραφίζει – στο Άγιο Όρος στην παρούσα περίπτωση – προσπαθώντας να αποτυπώσει την ουσία του κάθε χώρου, να συλλάβει το νόημα ενός τόπου που, παρά τις συνεχείς αλλαγές, συνεχίζει να υπάρχει στο χρόνο.

Ποιος είναι ο Tomasz Mościcki
Γεννήθηκε το 1965. Σπούδασε στην Κρατική Ακαδημία Θεάτρου της Βαρσοβίας. Ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία το 1980, ενώ είναι ένας από τους λίγους Πολωνούς φωτογράφους που χρησιμοποιεί την τεχνική του διχρωμικού κόμμεος. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του στην Πολωνία και το εξωτερικό και έχει επιμεληθεί πολλές εκθέσεις. Είναι ο συγγραφέας δύο βιβλίων. Ζει στη Βαρσοβία και εργάζεται ως φωτογράφος, δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου.
fotomost.acn.waw.pl

Ένας φωτογράφος... γράφει: "Ο τόπος κι εγώ"
«Στα φοιτητικά μου χρόνια έπρεπε να διαβάσω το À la recherche du temps perdu του Marcel Proust. Έπειτα συζητήσαμε το αποτέλεσμα της ανάγνωσης αυτού του αριστουργήματος – αλλά το τελικό συμπέρασμα που ειπώθηκε από τον καθηγητή μας (έναν από τους πιο έξυπνους ανθρώπους που γνώρισα ποτέ στη ζωή μου) ήταν ένα είδος γρίφου, ενός γρίφου που μπόρεσα να λύσω πολύ αργότερα στη ζωή μου: οι τόποι υπάρχουν μόνο στο χρόνο, όχι στο χώρο. Αυτή η αλήθεια αποδείχτηκε πολύ φανερά όταν ήμουν στην πιο ώριμη μου ηλικία και είδα πολλούς από τους γνωστούς μου τόπους προφανώς αμετάβλητους. Αλλά αυτοί δεν ήταν οι ίδιοι τόποι πλέον. Άλλοι άνθρωποι, άλλο πνεύμα. Κάτι χάνεται – ακόμη κι αν το τόπος είναι φυσικώς ο ίδιος. Αλλά χωρίς όλο αυτό το «κάτι», δεν είναι ο ίδιος τόπος.
Ίσως αυτός είναι ο λόγος που έχω επιλέξει το τοπίο ως το βασικό μου θέμα. Μπορεί να φαίνεται παράδοξο: το τοπίο είναι σε συνεχή αλλαγή, διαφορετικό φως, χρώματα, σύννεφα… Αυτό είναι αλήθεια, αλλά στη δουλειά μου προσπαθώ να συλλάβω κάτι που μπορώ να ονομάσω για τον εαυτό μου «η ουσία του χώρου», κάτι δυνατότερο και πιο μόνιμο από τις σκιές του Πλάτωνα στον τοίχο του σπηλαίου. Ζηλεύω τους συναδέλφους μου που ταξιδεύουν για το «ουσιώδες» σε άλλα μέρη του κόσμου, τραβώντας χιλιάδες εικόνες και δημιουργώντας μια ιστορία από αυτή την εικονογραφική αφθονία. Ακόμη πιστεύω ότι το να πεις μια καλή ιστορία για τον ΤΟΠΟ θέλει χρόνο και προσπάθεια. Γι’ αυτό και συνεχίζω να έρχομαι σε τόπους που φωτογραφίζω. Οι εικόνες μου από τον Άθω είναι το αποτέλεσμα αυτών των επιστροφών, της διείσδυσης στον τόπο, το να τον κοιτάζω από πολλές γωνίες, με διαφορετικό φως, ατμοσφαιρικές συνθήκες – το να φιλτράρω την υπερβολή και να κρατάω ό,τι κατά τη γνώμη μου είναι η ουσία. Κάποιες φορές οι θεατές μου κοιτώντας τη μεταβλητή τονικότητα των εκτυπώσεών μου, τους «υπερβολικούς», «θεατρικούς» φωτισμούς (κατά κάποιο τρόπο από το επάγγελμά μου είμαι άνθρωπος του θεάτρου…) με ρωτάνε: «Πού είναι αυτό ή το άλλο μέρος;» - κι εγώ συνήθως απαντώ: μην το ψάχνετε στους χάρτες. Αυτοί οι τόποι είναι μόνο στο κεφάλι μου, ακόμη κι αν πραγματικά υπάρχουν κάπου. Αλλά δεν είναι ποτέ πραγματικά έτσι. Οι τόποι δεν υπάρχουν στο χώρο. Υπάρχουν στο μυαλό μας.»
Tomasz Mościcki

Πληροφορίες για την έκθεση
PhotoBiennale 2010 / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση
Απρίλιος-Σεπτέμβριος 2010
Θέμα: Τόπος
Άγιο Όρος. Ένας τόπος κατάληξης
Tomasz Moscicki
01/11-30/12/10
Χώρος: Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Λεωφ. Στρατού 2, τηλ. 2313306400)
Ώρες λειτουργίας: Δε 10.30-17.00, Τρ-Πα 08.30-15.00
Διάρκεια: 01/11-30/12
Επιμέλεια έκθεσης: Νίνα Κασσιανού
Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Πολωνικής Δημοκρατίας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανατολίτικοι ήχοι στο Μύλο από την Dilek Koc–VIDEO

Η Dilek Koç και το συγκρότημά της μας ταξίδεψαν στα μουσικά αρώματα της Ανατολής, στους ρυθμούς των Βαλκανίων, στα σοκάκια της Κωνσταντινούπολης, στα Καφέ Αμάν της Σμύρνης, στα λιμάνια της Mαύρης Θάλασσας. Παρουσίασαν, στις >>>

Φώτα, κάμερα, πάμε!

Τα φώτα χαμήλωσ αν και το ταξίδι στο χωροχρόνο της 7ης τέχνης ξεκίνησε. Η αυλαία του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης άνοιξε την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008 , στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον κι η φλόγα του φεστιβάλ άναψε από τον... αναπτήρα του προέδρου του, Γ. Χωραφά! Τρεις οθόνες και ένα εντυπωσιακό βίντεο δημιούργησαν την ψευδαίσθηση του ταξιδιού μετατρέποντας την αίθουσα σε τρένο και κάνοντας τους θεατές συνταξιδιώτες χωρίς αποσκευές σε ένα ονειρικό ταξίδι, που διέσχισε την ιστορία του κινηματογράφου. Οι πρώτες εικόνες των αδερ φών Λυμιέρ, σκηνές, πρόσωπα, ατάκες και μουσικές κλασικών φιλμ μεγάλων δημιουργών συνέθεσαν μοναδικά το «travelling» της κινηματογραφικής περιπέτειας, που αυτές τις μέρες έχει την τιμητική της στη Θεσσαλονίκη. Πλάνα στο χρώμα της σέπιας, στο χρώμα των αναμνήσεων, σύνθεση προσώπων και εικόνων σε ένα εμπνευσμένο κινηματογραφικό κολάζ, ένα «travelling» που έφθασε μέχρι τ’ αστέρια λίγο πριν καταλήξει στην πλατεία Αριστοτέλους και το Ολύμπιον. Την

Ευριδίκη - Κοργιαλάς στο NYLB

Η Ευρυδίκη και ο Δημήτρης Κοργιαλάς έρχονται να αναστατώσουν για άλλη μια φορά την Θεσσαλονικη, την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009 και να ξεσηκώσουν το κοινό τους με τρόπο που μόνο εκείνοι ξέρουν στο NEW YORK LIVE BAR(Αχελώου 10, περιοχή FIX)! Ο Δημήτρης και η Ευρυδίκη πατάνε Γκάζι και σταματούν στο new york live bar παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα – έκπληξη με τα τραγούδια από όλη τους τη δισκογραφία αλλά και πολλές διασκευές από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο! Δυνατές ερμηνείες, dance electro μουσική, μπαλάντες, διασκευές – έκπληξη και πολλά νέα τραγούδια που έρχονται από όλα τα σημεία του ορίζοντα της μουσικής και τα κατευθύνει μια μουσική πυξίδα.