Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το πρώτο Μάστερκλας του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου


Ο πολυβραβευμένος δημιουργός Λυκ Νταρντέν άνοιξε το Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2008 τη σειρά των masterclasses του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην κατάμεστη αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, με συντονίστρια την Elise Domenach από το περιοδικό Positif, ξενάγησε το κοινό στον μαγικό κόσμο των ταινιών των αδελφών Νταρντέν. Κρίμα που έλειπε ο Ζαν Πιερ...
Η διευθύντρια του Φεστιβάλ, Δέσποινα Μουζάκη, θύμισε τα... πεπραγμένα τους: "Οι Ζαν Πιερ και Λυκ Νταρντέν έχουν κερδίσει δύο φορές το Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών, έχουν αναδειχθεί σε εξέχουσες μορφές του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, όμως παραμένουν σεμνοί δημιουργοί, άνθρωποι του μέτρου, γι’ αυτό συνεχίζουν να κοιτάζουν με κατανόηση δίχως ίχνος αλαζονείας τους ήρωες τους και να κάνουν ένα σπαρακτικό και ανθρώπινο σινεμά", είπε.
Ο Λυκ Νταρντέν έκανε μία αναδρομή στο παρελθόν. Ξεκίνησε από την εποχή που εργάστηκαν στο θέατρο ως βοηθοί του σκηνοθέτη και συγγραφέα Armand Gatti, τον οποίο χαρακτηρίζουν πνευματικό τους πατέρα και θέλησαν να τον μιμηθούν. Αμέσως μετά, διηγήθηκε πως ξεκίνησαν με τον αδερφό του να γυρίζουν ντοκιμαντέρ, κινηματογραφώντας ανθρώπους που μιλούσαν για τη ζωή τους στα βιομηχανικά προάστια της πόλης τους.
«Ο Ζαν Πολ Σαρτρ λέει ότι στην καπιταλιστική κοινωνία είμαστε διαχωρισμένοι και η πολεοδομία το ίδιο. Οι άνθρωποι που εμείς πλησιάσαμε, ήταν μέχρι πρότινος εγκλωβισμένοι στην δυσχερή καθημερινότητά τους. Κινηματογραφώντας τους, τους φέραμε κοντά».
Η ανάγκη τους να αφηγηθούν νέες ιστορίες, τους οδήγησε στον κινηματογράφο μυθοπλασίας. Μάλιστα, ο Λυκ Νταρντέν διευκρίνισε πως οι ταινίες τους δεν είναι πολιτικές: «Δεν μας ενδιαφέρει η ιδεολογία, αλλά η ατομική πορεία του ανθρώπου και πως αντιμετωπίζει ένα ηθικό δίλημμα», είπε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση για το πως προσπαθούν να διατηρήσουν το σασπένς στο έργο τους ο Λυκ Νταρντέν απάντησε πως δουλεύουν με τον τρόπο του Κασσαβέτη, χρησιμοποιώντας πλάνα σεκάνς. Κι όσο για το πώς δουλεύουν με τους ηθοποιούς τους, ο Λυκ Νταρντέν είπε ότι έχουν πάγια τακτική να μην συζητάνε ποτέ μαζί τους για τους ήρωες που υποδύονται. «Τους αφήνουμε να βυθιστούν σιγά – σιγά στο κείμενο και να χτίσουν τον χαρακτήρα μόνοι τους».
Σε ερώτηση για το πως θέλουν το κοινό να βιώνει τις ταινίες τους, ο βέλγος κινηματογραφιστής εξήγησε: «Θέλουμε ο θεατής να κρέμεται από το στόμα του ηθοποιού. Θέλουμε ο διάλογος να μην είναι προβλέψιμος, να αιφνιδιάζει. Δεν θέλουμε να αποκαλύπτουμε τα πάντα για τους χαρακτήρες, καθώς όπως και στη ζωή, κανείς δεν γνωρίζει τον άλλο απόλυτα».
Για την κυριαρχία του αμερικανικού κινηματογράφου, ο Λυκ Νταρντέν διευκρίνισε πως μία λύση είναι να αυξηθούν οι αίθουσες που θα φιλοξενούν ανεξάρτητες ευρωπαϊκές και όχι μόνο παραγωγές. Μάλιστα, ανακοίνωσε πως μαζί με τον αδερφό του, θα ανοίξουν τέσσερις νέες αίθουσες στις Βρυξέλλες.
Επεσήμανε επίσης τη σημασία της εκπαίδευσης, στην διαμόρφωση των αυριανών θεατών: «Πρέπει να οργανώνονται επισκέψεις σχολείων στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ένα παιδί θα θυμάται μία ταινία που το συγκίνησε για μία ζωή και θα καθορίσει την ταυτότητα του», κατέληξε.
Το masterclass παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Γιώργος Χωραφάς, ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του 49ου ΦΚΘ και βραβευμένος με Booker συγγραφέας Μάικλ Οντάτζε και το μέλος της κριτικής επιτροπής, η βραβευμένη με Όσκαρ σεναριογράφος Ντιάμπλο Κόντι.

Οι φωτογραφίες είναι της Motionteam και του Βασίλη Βερβερίδη και υπόκεινται σε καθεστώς copyright

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Duo Plegma στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης

Το Duo Plegma (Δημήτρης Καραγιαννακίδης, βιολοντσέλο και Αλέξιος Λίζος, πιάνο) ερμηνεύει έργα μουσικής δωματίου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Δευτέρα 8 Ιανουαρίου , 9μμ.

Ένα σπίτι για τη Μαντόνα

Η βασίλισσα της ποπ σκοπεύει να χτίσει ένα σπίτι στο Μαλάουι. Αυτό αποκαλύπτει, στην ηλεκτρονική της έκδοση, η Sun. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Μαντόνα το φέρει βαρέως που δικαστήριο της χώρας δεν της επέτρεψε να υιοθετήσει και δεύτερο παιδί από το Μαλάουι(τον ηλικίας τριών ετών Μέρσι Τζέιμς), επειδή επί 18 μήνες δεν έμεινε ούτε λεπτό εντός συνόρων. Καθώς, λοιπόν, σχεδίαζε ήδη να χτίσει ένα παρθεναγωγείο στο Τσινκχότα, ζήτησε από τους αρχιτέκτονες να κάνουν μια μικρή... προσθήκη στα σχέδια για ένα σπίτι δίπλα στο εκπαιδευτήριο. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Μαντόνα σκέφθηκε πως θα κάνει καλό στον άλλο της υιοθετημένο γιο από το Μαλάουι, τον Ντέιβιντ Μπαντά, να έχει ένα σπίτι στη χώρα, για να διατηρεί επαφή με τους φυσικούς του γονείς.

Σαν σήμερα… στη ροκ–VIDEO

Πολλές οι σημερινές επέτειοι. Θα μείνουμε σε αυτό που μας “χτύπησε” πιο δυνατά. Σαν σήμερα, το 1982, κάνει πρεμιέρα το “The Wall” του ΆΛαν Πάρκερ, με τον Μπομπ Γκέλντοφ και την ανυπέρβλητη μουσική των Pink Floyd. Αναλυτικά: