Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στην τελική ευθεία η έκθεση Μόραλη

Λήγει την Κυριακή 28 Ιουνίου 2009 η έκθεση σχεδίων του διακεκριμένου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βασ. Όλγας 108). Την έκθεση οργάνωσε για πρώτη φορά το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με την γκαλερί Ζουμπουλάκη.
Πρόκειται για την αυτόνομη παρουσίαση μιας σειράς από 225 σχέδια και προσχέδια για ζωγραφικά έργα του Μόραλη, που καλύπτουν 60 χρόνια δουλειάς του, και τα περισσότερα έχουν δημιουργηθεί στη διάρκεια των χρόνων 1930-1960.
Ο Ν. Π. Παΐσιος, που «χρόνια τώρα θεραπεύει ανιδιοτελώς την υπόθεση της ελληνικής ζωγραφικής», αναφέρει στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση: «Από τη μελέτη των σχεδίων του Μόραλη προκύπτουν, σχηματικά, ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα: Το ύφος των σχεδίων ακολουθεί ή προαγγέλλει, σε γενικές γραμμές που επιτρέπουν πάμπολλες εξαιρέσεις, τις περιόδους της ζωγραφικής του. Σε ό,τι αφορά όμως τη λειτουργία τους, μπορούμε να χωρίσουμε τα σχέδια σε δύο μόνο περιόδους με ορόσημο τη δεκαετία του 1970. Πριν από το ορόσημο αυτό, το σχέδιο απολαμβάνει σχετική αυτονομία σε σχέση με τη ζωγραφική· μετά, χάνει την ελευθερία αυτή αλλά κερδίζει την πειθαρχία της βασιλικής οδού που οδηγεί στη ζωγραφική.
» Επιβεβαιώνεται ακόμα η εντύπωση ότι ο Μόραλης είναι ο Έλληνας ζωγράφος με τα περισσότερα προσχέδια / μελέτες πριν καταλήξει στο τελικό έργο. Παράδειγμα: μόνο για το έργο “Σύνθεση Α΄” (1949 και 1949-1958) μας είναι μέχρι τώρα γνωστά δώδεκα μελέτες/προσχέδια.
» Τέλος, γίνεται ξεκάθαρη η σημασία της τεράστιας οπτικής μνήμης του Μόραλη. Από τη δημιουργία ενός αρχικού θέματος πάνω στο χαρτί μέχρι την πλήρη οργάνωσή του πάνω στο μουσαμά, μπορεί να μεσολαβήσουν μήνες, χρόνια ή και δεκαετίες. Μοιάζουν δηλαδή τα σχέδιά του με σπόρους μουσικών μοτίβων που χρειάζονται καιρό μέσα του για να βλαστήσουν, να οργανωθούν και να αναπτυχθούν σε τραγούδι ή ολόκληρη συμφωνία. Πολλές φορές μάλιστα τα μοτίβα αυτά επαναλαμβάνονται από έργο σε έργο ή από δεκαετία σε δεκαετία. Η οπτική μνήμη του Μόραλη αποκτά μεγαλύτερη σημασία αν αναλογιστούμε ότι, σύμφωνα με ομολογία του ίδιου του ζωγράφου, δεν έχει μπροστά του, προ οφθαλμών, τα σχέδια ή τις σπουδές του όταν ζωγραφίζει, δεν του χρειάζονται άμεσα, γιατί μέσα του υπάρχει το απόσταγμα του γητεύματός τους».
Η έκθεση λειτουργεί με το εξής ωράριο: Τρίτη έως Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή 10:00 - 18:00, Παρασκευή 10:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00, με ελεύθερη είσο δο για το κοινό. Για ομαδικές επισκέψεις πρέπει να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Duo Plegma στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης

Το Duo Plegma (Δημήτρης Καραγιαννακίδης, βιολοντσέλο και Αλέξιος Λίζος, πιάνο) ερμηνεύει έργα μουσικής δωματίου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Δευτέρα 8 Ιανουαρίου , 9μμ.

Ένα σπίτι για τη Μαντόνα

Η βασίλισσα της ποπ σκοπεύει να χτίσει ένα σπίτι στο Μαλάουι. Αυτό αποκαλύπτει, στην ηλεκτρονική της έκδοση, η Sun. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Μαντόνα το φέρει βαρέως που δικαστήριο της χώρας δεν της επέτρεψε να υιοθετήσει και δεύτερο παιδί από το Μαλάουι(τον ηλικίας τριών ετών Μέρσι Τζέιμς), επειδή επί 18 μήνες δεν έμεινε ούτε λεπτό εντός συνόρων. Καθώς, λοιπόν, σχεδίαζε ήδη να χτίσει ένα παρθεναγωγείο στο Τσινκχότα, ζήτησε από τους αρχιτέκτονες να κάνουν μια μικρή... προσθήκη στα σχέδια για ένα σπίτι δίπλα στο εκπαιδευτήριο. Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Μαντόνα σκέφθηκε πως θα κάνει καλό στον άλλο της υιοθετημένο γιο από το Μαλάουι, τον Ντέιβιντ Μπαντά, να έχει ένα σπίτι στη χώρα, για να διατηρεί επαφή με τους φυσικούς του γονείς.

Σαν σήμερα… στη ροκ–VIDEO

Πολλές οι σημερινές επέτειοι. Θα μείνουμε σε αυτό που μας “χτύπησε” πιο δυνατά. Σαν σήμερα, το 1982, κάνει πρεμιέρα το “The Wall” του ΆΛαν Πάρκερ, με τον Μπομπ Γκέλντοφ και την ανυπέρβλητη μουσική των Pink Floyd. Αναλυτικά: