Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γαλάζια Ραψωδία από τη Μούσα, στο Μέγαρο

Τρία πανέμορφα έργα, που ανήκουν ωστόσο σε εντελώς διαφορετικά αισθητικά μητρώα, περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει στις 27 Απριλίου 2018 η MOYSA, η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.



Πρόκειται για τη μελωδική Ρομάνς του Φίνζι, την περίφημη Γαλάζια Ραψωδία του Γκέρσουιν με σολίστ στο πιάνο τον Νίκο Κυριόσογλου και τη δυναμική Εβδόμη Συμφωνία του Μπετόβεν. Μέρος του προγράμματος θα επαναληφθεί σε εορταστική συναυλία της MOYSA στο κλειστό γήπεδο του Πολυγύρου, τον ερχόμενο Μάιο.

Rhapsody in Blue

Η ιστορία της Γαλάζιας Ραψωδίας ξεκινά σε ένα μπιλιαρδάδικο της Νέας Υόρκης στις 3 Ιανουαρίου 1924, όταν ο συνθέτης Τζορτζ Γκέρσουιν ξεφυλλίζοντας την εφημερίδα πληροφορήθηκε ότι εκείνο το διάστημα... έγραφε ένα τζαζ κοντσέρτο για τον μουσικό Πολ Γουάιτμαν και την ορχήστρα του, το οποίο θα παρουσιαζόταν πέντε εβδομάδες αργότερα. Ο ίδιος βέβαια δεν είχε ιδέα για αυτό, και όταν ζήτησε να μάθει τι συμβαίνει, ο Γουάιτμαν του είπε ότι ήθελε κάτι απλό, μόνο ένα μουσικό θέμα, και ότι την ενορχήστρωση θα την αναλάμβαναν συνεργάτες του. Ο Γκέρσουιν δέχτηκε και η έμπνευση του ήρθε τελικά στο τρένο για τη Βοστόνη, μέσα από τον ρυθμικό ήχο των τροχών στις ράγες. Όπως έγραψε ο ίδιος, ο ήχος που εμπνεύστηκε αντανακλούσε «το μουσικό καλειδοσκόπιο της Αμερικής, το αχανές χωνευτήρι της, την ανεπανάληπτη εθνική μας ζωντάνια, την τρέλα των μεγαλουπόλεών μας». Αυτό που έγραψε τελικά δεν ήταν ένα τζαζ κοντσέρτο αλλά μια ραψωδία, που συνδύαζε μοναδικά την ευρωπαϊκή συμφωνική μουσική με τα αμερικάνικα λαϊκά τζαζ στοιχεία και η οποία σύντομα έγινε ένα από τα πιο εμβληματικά μουσικά έργα του 20ού αιώνα.

7η Συμφωνία

Όταν ο Μπετόβεν διηύθυνε την πρεμιέρα της 7ης συμφωνίας του, κάποια στιγμή «άπλωσε τα χέρια του με φόρα και, κατά την είσοδο του forte, πήδηξε ψηλά στον αέρα». Αυτό το ασυνήθιστο πάθος δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει, αν σκεφτούμε πως ο ίδιος ο συνθέτης είχε δηλώσει εκείνη τη βραδιά πως αυτό είναι ένα από τα πιο σπουδαία έργα του. Η 7η συμφωνία γράφτηκε το 1811-12, κατά τη διάρκεια της παραμονής του Μπετόβεν στη Βοημία, όπου είχε πάει για θεραπεία της κώφωσης που τον κατέκλυζε σταδιακά. Το Allegretto μέρος της συμφωνίας ήταν τόσο δημοφιλές, που πολλές φορές παιζόταν μεμονωμένα από το υπόλοιπο έργο.

Romance

Η Romance του Φίνζι είναι ένα μικρό αλλά όμορφο έργο γραμμένο το 1928. Οι απανωτές απώλειες του πατέρα, των αδελφών και του δασκάλου του της μουσικής άφησαν τα ίχνη τους στον ελεγειακό και ελαφρώς σκοτεινό τόνο του κομματιού. Ο Τζέραλντ Φίνζι είναι ένας από τους πιο υποτιμημένους συνθέτες της Βρετανίας, ίσως γιατί και ο ίδιος δεν ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για την προώθηση της καριέρας του. Αποστρεφόταν το Λονδίνο, τη ζωή της πόλης και την καλλιτεχνική σκηνή της και μάλιστα εγκαταστάθηκε στην εξοχή, όπου εκτός από τη σύνθεση αφοσιώθηκε στη μηλοκαλλιέργεια, διασώζοντας μάλιστα από την εξαφάνιση μερικές σπάνιες ποικιλίες αγγλικών μήλων!

MOYSA

Η MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, που προσδιόρισε εκ νέου το εκπαιδευτικό τοπίο της Βόρειας Ελλάδας, δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ τον Μάρτιο του 2015. Είναι μια κοινότητα νέων μουσικών από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές της χώρας, ηλικίας 8 έως 25 ετών. Σκοπός της είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε συναφείς τομείς, καθώς και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας μέσω της μουσικής. Μέχρι σήμερα η MOYSA έχει συνεργαστεί με σημαντικούς αρχιμουσικούς και έχει συμπράξει με εξέχουσες προσωπικότητες της ελληνικής και διεθνούς μουσικής σκηνής, καθώς και με σημαντικές ορχήστρες. Αρχιμουσικός της MOYSA είναι ο μαέστρος, συνθέτης και βιολοντσελίστας Θοδωρής Παπαδημητρίου.

Πρόγραμμα

Α’ Μέρος

Gerald Finzi (1901-1956), Romance για ορχήστρα εγχόρδων, έργο 11

George Gershwin (1898-1937), Γαλάζια Ραψωδία

Β’ Μέρος

Ludwig van Beethoven (1770-1827), Συμφωνία αρ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92

Νίκος Κυριόσογλου πιάνο

Μουσική διεύθυνση Θοδωρής Παπαδημητρίου

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης – Κτίριο Μ2, Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης

Παραστάσεις: Παρασκευή 27 Απριλίου 2018, ώρα 21:00

Τιμή εισιτηρίου: 5€ (γενική είσοδος)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανατολίτικοι ήχοι στο Μύλο από την Dilek Koc–VIDEO

Η Dilek Koç και το συγκρότημά της μας ταξίδεψαν στα μουσικά αρώματα της Ανατολής, στους ρυθμούς των Βαλκανίων, στα σοκάκια της Κωνσταντινούπολης, στα Καφέ Αμάν της Σμύρνης, στα λιμάνια της Mαύρης Θάλασσας. Παρουσίασαν, στις >>>

Φώτα, κάμερα, πάμε!

Τα φώτα χαμήλωσ αν και το ταξίδι στο χωροχρόνο της 7ης τέχνης ξεκίνησε. Η αυλαία του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης άνοιξε την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008 , στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον κι η φλόγα του φεστιβάλ άναψε από τον... αναπτήρα του προέδρου του, Γ. Χωραφά! Τρεις οθόνες και ένα εντυπωσιακό βίντεο δημιούργησαν την ψευδαίσθηση του ταξιδιού μετατρέποντας την αίθουσα σε τρένο και κάνοντας τους θεατές συνταξιδιώτες χωρίς αποσκευές σε ένα ονειρικό ταξίδι, που διέσχισε την ιστορία του κινηματογράφου. Οι πρώτες εικόνες των αδερ φών Λυμιέρ, σκηνές, πρόσωπα, ατάκες και μουσικές κλασικών φιλμ μεγάλων δημιουργών συνέθεσαν μοναδικά το «travelling» της κινηματογραφικής περιπέτειας, που αυτές τις μέρες έχει την τιμητική της στη Θεσσαλονίκη. Πλάνα στο χρώμα της σέπιας, στο χρώμα των αναμνήσεων, σύνθεση προσώπων και εικόνων σε ένα εμπνευσμένο κινηματογραφικό κολάζ, ένα «travelling» που έφθασε μέχρι τ’ αστέρια λίγο πριν καταλήξει στην πλατεία Αριστοτέλους και το Ολύμπιον. Την

Ευριδίκη - Κοργιαλάς στο NYLB

Η Ευρυδίκη και ο Δημήτρης Κοργιαλάς έρχονται να αναστατώσουν για άλλη μια φορά την Θεσσαλονικη, την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2009 και να ξεσηκώσουν το κοινό τους με τρόπο που μόνο εκείνοι ξέρουν στο NEW YORK LIVE BAR(Αχελώου 10, περιοχή FIX)! Ο Δημήτρης και η Ευρυδίκη πατάνε Γκάζι και σταματούν στο new york live bar παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα – έκπληξη με τα τραγούδια από όλη τους τη δισκογραφία αλλά και πολλές διασκευές από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο! Δυνατές ερμηνείες, dance electro μουσική, μπαλάντες, διασκευές – έκπληξη και πολλά νέα τραγούδια που έρχονται από όλα τα σημεία του ορίζοντα της μουσικής και τα κατευθύνει μια μουσική πυξίδα.